next
برگزاری اردوهای جهادی، مدیریت اردوی جهادی دانشجویی

برگزاری اردوهای جهادی، مدیریت اردوی جهادی دانشجویی

آشنایی با اردوهای خدمت­رسانی کار ،ضرورت و اهداف اردوهای جهادی ، فلسفه عینی ­تر اردوهای جهادی خدمت­رسانی کار و عوامل انگیزشی موجود برای همکاری دانش­ آموزان و دانشجویان در اردوهای جهادی دانش آموزی یا دانشجویی
اردوی جهادی

آشنایی با اردوهای جهادیخدمت­رسانی کار

 
اردوی خدمت­رسانی کار دانش­آموزان دبیرستان سروش، برنامه­ای گروهی است که سالی یکبار، به مدت حدود ده روز، در یکی از مناطق محروم کشور در اواخر فصل زمستان برگزار می­شود.
 
در این اردوها گروهی از دانش ­آموزان، به صورتی داوطلبانه، به یکی از مناطق محروم کشور برای کمک به مردمی که نیازهای بیشتری دارند، سفر می­کنند .بخش اصلی فعالیت گروه دانش­آموزی کمک به ساختن خانه برای نیازمندان و ساختن مدرسه است. پیش از برگزاری اردو، ستادی متشکل از معلمان مدرسه و برخی کارشناسان، مناطق محروم را شناسایی می­کنند و ضمن ایجاد هماهنگی های لازم با عوامل و مسئولان محلی، محل ساخت خانه­ ها و مدارس را مشخص می­کنند و زمینه­ های اجرایی کار را آماده می­سازند. در هر اردو، دانش ­آموزان با کمک عوامل فنی در یک فرصت ده روزه، اجرای چهل درصد از کارهای ساختمانی خانه­ ها و مدارس را به پایان می­رسانند. تکمیل شصت درصد باقیمانده پروژه­ ها، با نظارت ستاد معلمی، توسط نیروهای محلی صورت می­گیرد به­ گونه ­ای که در اواسط فصل تابستان سال بعد، خانه­ ها و مدارس آمادة تحویل می­گردد. در هر اردوی خدمت­رسانی کار، پنج خانه و دو مدرسة یک یا دوکلاسه در دست ساخت قرار می­گیرد. منابع مالی مجموعه را دانش ­آموزان و خانواده ­هایشان، کسانی که سالهای قبل در این اردوها شرکت داشته­ اند، و خیّرینی که با این فعالیت آشنایی دارند، تأمین می­کنند.
 

ضرورت و اهداف اردوهای جهادی خدمت­رسانی کار

 
اردوی خدمت­رسانی کار همان اهداف مدرسه، یعنی ایجاد زمینه ­های یادگیری در شاگردان و فراهم آوردن ظرفیت های جدید برای تعلیم و تربیت بهتر دانش­آموزان را دنبال می­کند. روشن است که مدرسه حتی با فرض به­ کارگیری تمام ظرفیت های خود برای تعلیم و تربیت، نمی­تواند همه نیازهای رشد اجتماعی و معنوی دانش­ آموزان را برآورده نماید. گرچه عواملی چون خانواده و سایر کانونهای اجتماعی و ارتباطی به ­طور رسمی و غیررسمی به تعلیم و تربیت کمک می­کنند ولی به نظر می­رسد نیازهای رشد دانش­ آموزان فراتر از این است و آنان در مقایسه با آنچه می­توانند باشند، با کمبودهای جدی مواجهند. اردوی خدمت­رسانی کار، بستری مناسب برای پاسخگویی به بخشی از این نیازهاست.
 

اهداف عینی ­تر اردوهای جهادی خدمت­رسانی کار

 
فهرستی از برخی اهداف عینی اردوهای خدمت­رسانی کار به شرح زیر است:
 
1. آشنایی دانش ­آموزان با برخی مشکلات و محرومیتهای موجود در کشور به­عنوان یک هدف شناختی؛
 
2. درگیر نمودن دانش ­آموزان با فعالیت نسبتاً دشوار ساختمان ­سازی برای ایجاد ظرفیتهای جدید در رشد فردی و اجتماعی آنان همچون تقویت روحیه کار و تلاش، صبر، تواضع، همکاری، گذشت، خلاقیت، و ... ؛
 
3. آموزش مهارت های جمعی و ارتباطی در قالب یک حرکت گروهی چندروزه؛
 
4. ایجاد روحیه استقلال­ طلبی در دانش ­آموزان در یک فعالیت جدی و دشوار و دور از خانواده؛
 
5. ایجاد زمینه­ هایی برای الگوبرداری دانش ­آموزان (یادگیری مشاهده­ ای) از معلمان و سایر دوستان در محیطی غیر از مدرسه؛
 
6. ایجاد اعتماد­به­ نفس و احساس سودمندی در دانش ­آموزان و اینکه توانسته ­اند در سن نوجوانی، کاری بزرگ و مفید انجام دهند؛
 
7. فراهم آوردن زمینه ­های نشاط و فرحمندی در دانش­ آموزان؛
 
8. صمیمی­تر شدن روابط معلمان و دانش ­آموزان و تأثیر آن در شکل­گیری روابط بهتر در مدرسه؛
 
9. آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف و نحوه زندگی روستایی.
 

عوامل انگیزشی موجود برای همکاری دانش­ آموزان در اردوی جهادی

 
تجربة بیش از ده سال برگزاری اردوهای خدمت­رسانی کار نشان داده است که این اردوها علی­رغم سختیهای موجود ناشی از کار جدی در آنها، یکی از جذاب­ترین و پرطرفدارترین فعالیتهای غیردرسی دبیرستان است به­ گونه­ای که بسیاری از دانش ­آموزان از ابتدای سال تحصیلی برای فراهم ­آوردن شرایط حضور در اردو برنامه­ ریزی می­کنند و حتی برخی از معلمان از امتیاز حضور در اردوهای خدمت­رسانی کار به عنوان یک تقویت­ کننده جهت فعالیت بیشتر علمی دانش­ آموزان استفاده می­کنند. برخی عوامل انگیزشی موجود برای همکاری و مشارکت دانش ­آموزان در اردوهای خدمت­رسانی کار به شرح زیر است:
 
1. انگیزه کمک به دیگران و برآوردن نیازهای مربوط به خودشکوفایی فرد (باید توجه داشت که فعالیت معلمان و مشاوران مدرسه در روزهای پیش از برگزاری اردو در ایجاد چنین نیازی در دانش­ آموزان تأثیر بسزایی دارد).
 
2. جذابیت های موجود در کارهای عملی. به عنوان نمونه، اینکه پسران لباس کار بپوشند و با ابزار و مصالح ساختمانی سر و کار داشته باشند از جذابیت بسیار بالایی برای آنان برخوردار است.
 
3. وجود فضایی نو و متفاوت با محیط زندگی شهری برای دانش­ آموزان. اینکه دانش­ آموزان در محیطی جدید و فارغ از آداب و رسوم شهری آزادانه به فعالیتی سازنده می­پردازند، به دلخواه خود هرگونه لباسی می­پوشند، هرکجا که می­خواهند می­نشینند، ونحوه خواب و خوراک آنان متفاوت و آزادانه ­تر است و تجربیات جدیدی به­دست می ­آورند، از عوامل انگیزشی بسیار مهم در اقبال نوجوانان به چنین برنامه ­هایی است.
 
4. وجود فضایی صمیمی و نشاط ­آور در اردوهای خدمت­رسانی کار. محیط فعال و سازندة کار به دانش ­آموزان فرصت می­دهد که به­دور از برخی عوامل مزاحم که احیاناً در دوستی های نوجوانان پدید می­آید، حول محور کار و تلاش، صمیمیتها و روابط دوستان ه­ای را شکل­ دهند و عمق بخشند. مسئولان برگزاری اردو نیز با ایجاد فضایی نشاط­ آور و با طراحی برنامه­های ورزشی و تفریحی در ساعات بعد از کار، به ­نوبه خود بر جذابیتهای اردوی خدمت­رسانی کار می­افزایند.
 
5. نحوة انتخاب مناطق برگزاری اردو و زمان و مدت برگزاری، دست­اندرکاران برگزاری اردو عموماً شهرها و روستاهایی را برای برگزاری اردو انتخاب می­کنند که علاوه بر محرومیت، از نظر آب و هوایی در پایان فصل زمستان، از اعتدال برخوردار بوده و دارای طبیعتی زیبا باشند تا بر عوامل انگیزشی شرکت در اردو افزوده شود. به همین منظور، عموماً مناطق جنوب کشور که در پایان زمستان هوای متعادلی دارند انتخاب شده­اند. همچنین، تجربه نشان داده است که مدت برگزاری اردو نباید بیش از ده روز باشد تا خستگی بیش از حد ناشی از کار، تأثیر منفی بر دانش­آموزان نگذارد.
 

مروری بر سابقه اردوی جهادی و اردوهایخدمت­رسانی کار

 
سابقة برگزاری اردوهای خدمت­رسانی کار در دبیرستان سروش به بیش از ده سال می­رسد. البته در معدودی از مدارس، سابقة برگزاری چنین اردوهایی بیش از این است و تفاوتهایی در اصول و روش کار آنها نیز وجود دارد. اردوهای خدمت­رسانی کار گرچه سابقه­ای نسبتاً طولانی دارند اما مدارسی که از چنین ظرفیتی برای تعلیم و تربیت دانش­آموزان استفاده می­کنند بسیار اندکند. نوع فعالیتهای کاری در مراحل برگزاری این اردوها نیز متفاوت بوده و ساخت سیل­بند، درختکاری، و آماده­سازی زمینهای کشاورزی نیز از جمله فعالیتهای این اردوها بوده است. تجربة برگزاری اردوهای کار در دبیرستان سروش نشان داده است که فعالیتهای ساختمانی که منجر به ساختن خانه و مدرسه در مناطق محروم می­شود به دلیل مفید بودن، تناسب با امکانات، و ایجاد انگیزش قوی در دانش­آموزان، نتایج خوبی را به­بار آورده است. دبیرستان سروش در طی سالهای گذشته توانسته است درحدود پنجاه خانة کوچک شصت متری روستایی و بیست مدرسة یک یا دو کلاسة روستایی بسازد و به نیازمندان تحویل دهد.
 
.
 

منابع مالی برگزاری اردوی جهادی کار

 
به دلیل رابطة بسیار مثبت مدرسه با اولیای دانش­ موزان و درک سودمندی های تربیتی اردوهای خدمت­رسانی کار توسط آنان، بخشی از هزینه ­های برگزاری اردوی جهادی را که در سال گذشته نزدیک به هفتاد میلیون تومان بود اولیای دانش ­آموزان تقبل نمودند. برخی از خیرین نیز که با مسئولان مدرسه در ارتباطند کمکهای مالی ارائه کرده ­اند. بعضی از دانش­ آموزان و اولیای آنان که در سالهای گذشته در این فعالیت شرکت داشته­ اند به همکاری خود پس از فارغ ­التحصیل شدن از دبیرستان به کمک های خود استمرار بخشیده­ اند. همچنین، فعالیت خود دانش ­آموزان در جذب کمکها از طریق اقوام و دوستان نیز از جمله منابع مالی دیگر اردو بوده ­اند. در واقع، فعالیتهای همه­ جانبه از سوی معلمان، دانش ­آموزان و اولیای آنان از یکی دو ماه قبل از برگزاری اردو برای جذب کمک ها آغاز می­شود. این فعالیت ها با شور و نشاط خاصی همراه است و زمینه­ هایی را نیز جهت برخی مهارت های اجتماعی برای دانش ­آموزان، در جریان جذب کمک ها، ایجاد می­کند. مربیان و مسئولان مدرسه، با توجه به نگاه حرفه­ای و تربیتی و متناسب با وظایفی که دارند، به موضوع جذب کمک هایی که دانش ­آموزان در آن دخالت دارند، آنچه را که لازم است در عمل به آنان می ­آموزند.
 

چشم­ انداز اردوی جهادی خدمت­رسانی کار

 
اردوهای جهادی خدمت­رسانی کار با توجه به اهداف و فواید و ظرفیت هایی که در آن نهفته است و به برخی از آنها اشاره شد، زمینه مناسبی برای تعلیم تربیت واقعی دانش­ آموزان است. ارائه ­کنندگان این گزارش، که خود سالها به­ طور مستقیم در طراحی و برگزاری اردوی جهادی خدمت­رسانی کار حضور داشته و به دلیل حرفه معلمی خود پیگیر مسائل تربیتی هستند، اردوهای خدمت­رسانی کار را یکی از بهترین تجربه­ ها در تعلیم و تربیت یافته ­اند تا جایی که می­توانند ادعا کنند در سالهایی که توانسته ­اند اردوهای بهتری برگزار کنند مدرسه نیز در آن سال بهتر به اهداف تربیتی خود رسیده است. تجربه ­کنندگان این گزارش دو چشم­ انداز مهم را پیش روی اردوهای خدمت­رسانی کار می­بیند: توسعة کیفی و توسعة کمّی، در مورد توسعة کیفی، می­توان به این نکته اشاره کرد که برای تحقق ظرفیت های فراوان اردوهای خدمت­رسانی کار باید بررسی های دقیق علمی صورت گیرد و متخصصان روان­شناسی تربیتی و علوم تربیتی پژوهشهای ثمربخشی را برای این منظور صورت دهند تا نتایج بهتری از این کار گرفته شود. از نظر توسعة کمّی، گسترش اردوهای خدمت­رسانی کار به سایر مدارس نیز بسیار مفید و ثمربخش خواهد بود و نهاد آموزش و پرورش است که با بررسی جوانب موضوع می­تواند آن را در مدارس نهادینه کند. دبیرستان سروش در این زمینه دارای تجربیاتی است که نشان می­دهد گروهی از فارغ ­التحصیلان دبیرستان، که زمانی تجربه اردوی خدمت­رسانی کار در دوران دانش­ آموزی را داشته­ اند، در دوره­ های تحصیلی بعدی نیز چنین اردوهایی را سازماندهی کرده و اکنون نیز به این کوشش خود ادامه می­دهند.
برگفته از مقاله :  (گزارشی از برگزاری اردوهای خدمت رسانی کار - دبیرستان سروش، تهران) (7 صفحه) نویسنده : اسماعیلی شاهرودی،سلمان
نویسنده : نساجی،مهدی ، مجله نوآوری های آموزشی - شماره 12 (صفحه 134)
 
جستجوهای مرتبط
  • اردوی جهادی
  • اردوهای جهادی چیست
  • اردو جهادی چیست
  • چرا اردوی جهادی
  • اردوی جهادی دانشجویی
  • اردوی جهادی دانشجویان
  • فلسفه اردوی جهادی
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
5/10 (تعداد آرا 21 نفر )
دانلود فلش پلیر
آخرین مقالات
اهداف برگزاری اردو
اهداف یک آموزشگاه از برگزاری اردو چیست؟ چرا دانش آموزان را به اردو می بریم؟ اهداف برگزاری انواع اردوهای دانشجویی ، ورزشی ، جهادی ، علمی ، تربیتی چیست؟
اردوی خدمت رسانی کار
آشنایی با اردوهای خدمت­رسانی کار ،ضرورت و اهداف اردوهای خدمت­رسانی کار ، اهداف عینی ­تر اردوهای خدمت­رسانی کار و عوامل انگیزشی موجود برای همکاری دانش­ آموزان
تشکیل اردوهای تابستانی دانش‌آموزان
برگزاری اردوهای دانش آموزی در سال 53 ، تصویری خاطره انگیز از نحوه برگزاری اردو در آن ایام و طرز فکر و عمل اردویی مربیان و متصدیان امر.
سخنی پیرامون اردوهای یک روزه دانش آموزان دبستانی
سخنی پیرامون اردوهای یک روزه دانش آموزان دبستانی و نکات برگزاری اردو برای دبستانی ها. برگرفته از مجله قدیمی تربیت.